6 Reklama w biznesie

#50koszmarówprzedsiębiorcy

Koszmar #6: Reklama to gigantyczny koszt.

Czy wiesz, skąd przychodzą do Ciebie klienci?

Kiedy i ile warto płacić za reklamę, żeby to miało sens?

Te pytania bywają problematyczne.

W internecie można znaleźć sporo różniących się opinii.

Ale generalnie panuje przekonanie, że reklama to…

——————————————————————

Gigantyczny to dość ogólne określenie. Wysokość kosztu reklamy najlepiej jest porównać do jego udziału w zysku, który dzięki niej wypracujesz. Jeśli np. tworzysz reklamę na fanpage lub stronie i masz przekierowanie na landing page, gdzie klient kupuje Twój produkt to policz ile kosztowało Cię zrobienie tego wszystkiego i ile klientów zyskałeś oraz ile na nich zarobiłeś. 

Porównaj te dane. Reklama oczywiście nie może zjadać większości zysku! Właściwe proporcje kosztu reklamy są zależne od branży, produktu lub usługi, sposobu reklamy, wielokrotności sprzedaży dla tego samego klienta. Nie ma jakiegoś złotego środka. 

Bez reklamy praktycznie nie da się budować prosperującej firmy. W jakiś sposób klienci muszą Cię znaleźć i coś od Ciebie kupić. Firma to nie jest instytucja charytatywna. Reklamę musisz mieć, ale nie zawsze musi ona być horrendalnym kosztem.

Reklama darmowa – czyli jak się reklamować za free, bo jest na to kilka sposobów.

  1. Internet – jest mnóstwo serwisów reklamowych, gdzie możesz dodać swoją wizytówkę, branżowe, ogólne, spisy firm. To nie tylko dodanie wizytówki, ale także zwiększenie wyszukiwalności nazwy, danych kontaktowych, adresu strony.
  2. Facebook – wiele osób weryfikuje firmy także po ich fanpage’ach, założenie profilu nie jest trudne i nic nie kosztuje, a możesz tam zyskać wielu klientów.
  3. LinkedIn – to portal biznesowy, ludzie głównie szukają tam pracy i kontaktów, ale warto także założyć profil firmy.
  4. Google Maps – coraz większy odsetek osób (w tym także ja) szuka lokalnie na mapach tego co potrzebuje. Dodanie wizytówki na Google Firma nie jest trudne, a pomoże Ci być widocznym w sieci. Niezwykle istotne są też opinie na Google, wielu klientów sprawdza opinie i na ich podstawie wybiera. Nie bój się poprosić swoich klientów o dodanie opinii, to nic nie kosztuje, a możesz wiele zyskać.
  5. Marketing szeptany – jedno z najlepszych narzędzi, to dzięki niemu założyłam firmę i zdobywałam kolejnych klientów. W mojej branży tak już jest, że opinia jest bardzo ważna. Zadowolony klient przyprowadzi kolejnego, bo w sprawach podatkowych nie warto ryzykować. To też nic nie kosztuje i czasem dzieje się samo. A jeśli się nie dzieje u Ciebie zapytaj swoich klientów o opinie i poproś o polecenie innym.
  6. Blog – amatorski blog na bezpłatnej stronie możesz prowadzić samodzielnie i stawiać w tym pierwsze kroki, ważne żeby gdzieś zaistnieć.

Reklama niskobudżetowa – czyli trochę kosztuje, ale nie są to kosmiczne koszty.

  1. Strona www – za darmo raczej nie da rady, weź pod uwagę koszty przechowywania na serwerze oraz wykonania strony. Ostatnio moją nowa stronę zrobiłam samodzielnie. Wykupiłam kurs za około 70 zł “jak zrobić stronę na wordpress”, kilka wskazówek kolegi i wszystko hula. No dobrze, do tego jeszcze kilkadziesiąt godzin ustawiania, ale jestem z siebie dumna. Dziś bez strony www firma nie istnieje w sieci! A dobra i ładna strona, może przekonywać klientów. Jak Cię będzie stać to możesz zrobić bardziej profesjonalną.
  2. Reklama na Facebook – jest to dla mnie tajemne narzędzie, tym bardziej, że ostatnio było wiele zmian w zasięgach i reklamach. Nie wiem jak jest teraz, ale mi regularnie pojawiają się reklamy na profilu osobistym, więc musi to działać. Czy przenosi się na zysk – nie wiem.
  3. Reklama na Google – jak wyżej, nie wiem na ile zyskowne, ale jest to znane narzędzie. Słyszałam opinie znajomych, że tylko w to inwestują i nie mają problemów z brakiem klientów.
  4. Reklama w prasie – tej papierowej i internetowej, ogólnej i branżowej. W zależności od charakteru najbardziej służy usługom/produktom powszechnym, lokalnym firmom i branżowym specjalistom. Ceny już od 100 zł, przełożenie na zysk – w zależności. Kiedyś widziałam nawet opcję płatnego wywiadu – płacisz i autoryzujesz wywiad z Tobą jako specjalistą w danym temacie a do tego reklama, gdzie można Cię znaleźć.
  5. Telemarketing – nie dla wszystkich się sprawdza i mam na myśli taki, gdzie Ty sam szukasz kontaktów i dzwonisz lub wykupujesz niedrogą bazę klientów. Jest to mało wdzięczne zadanie i męczące, ale może być skuteczne.
  6. Ulotki, gadżety – nadal dobrze się mają, a w niektórych przypadkach są najlepszym sposobem na reklamę. Przekazane właściwej grupie potencjalnych klientów przyprowadzą ich do Ciebie.

Reklama płatna – narzędzia, za które musisz zapłacić konkretną cenę.

  1. Agencja reklamowa – miałam przyjemność kiedyś współpracować. U mnie niestety nie przełożyło się to na konkretne efekty, ale pozwoliło zaistnieć na różnych kanałach. Z agencją sam ustalasz budżet i zasady współpracy, ale są oczywiście stawki minimalne. Zwykle dysponują różnymi specjalistami, więc możesz im zlecić różne zadania: przygotowanie planu marketingowego, wykonanie go, prowadzenie mediów społecznościowych, przygotowanie filmu, zdjęć, grafik itd.
  2. Freelancer lub pracownik od marketingu – specjalista w swojej branży, ale w bardziej elastycznym wydaniu (w zależności od umiejętności). Współpracuję z jednym od dłuższego czasu i jestem bardzo zadowolona. Działania przenoszą się na konkrety, możesz mieć wszystko pod kontrolą a jednocześnie powierzyć kompetentnej osobie (jednej, która wszystko ogarnia) zajmowanie się tym na czym się nie znasz lub na co nie masz czasu.
  3. Reklama wizualna – tu mam na myśli wszystko, począwszy od wyglądu miejsca, gdzie jest firma, przez szyldy, reklamy zewnętrzne, billboardy, gadżety reklamowe, stopki maila, wygląd strony www, profili, papeterii firmowej czy nawet opakowania paczek z nadrukami firmowymi. Im bardziej jesteś rozpoznawalny Ty lub to co sprzedajesz tym lepiej, ale na to wpływa bardzo dużo czynników. Swego czasu moje biuro przeszło taki branding łącznie z ustaleniem planu marketingowego i był to strzał w 10! Jesteśmy nie tylko rozpoznawalni, ale też we właściwy sposób postrzegani i kojarzeni.

To tylko kilka pomysłów na to jak można z różnym budżetem działać. Strategia zależy od Ciebie – gdzie, jak i za ile chcesz się promować. Ważne, żeby nie odsuwać tematu reklamy z powodu braku pieniędzy. Możesz się reklamować nawet za free. A część z tego co zyskasz zainwestuj w pozyskanie kolejnych klientów.

—————————————————-

A jaka reklama najlepiej sprawdza się w Twoim biznesie?

6 Reklama w biznesie
Przewiń do góry